Today :

03 Disember 2010

Gua Dan Budaya Dulu-dulu

Sebelum kedatangan Bangfes dan Hujan tanpa air.Di sebuah sekolah agama sekitar Taiping.Revolusi watak barat mula memasuki sekolah gua.

Joe meyinsing seluar sehingga buku lali.Jalan dia mesti nak terkankang sedepa.kalau di tegur di balas dengan jari hantu tepat di muka kita.

Dari kelas budak-budak nakal sampai yang skema.Dari guru kecil sampai guru besar.Siapa tak kenal Joe anak Deraman.Samseng sekolah ,pengaruh budaya dari luar.

"Bro! lama tak jumpa " tegur Syuk kawan karibnya.

Berkelahi lah tangan lebih kurang 1 minit salam.Kita tengok pun naik hairan.Gua memang suspek mereka berdua ni mangsa gejala skin head.Kepala botak kasut donald duck .Baju mesti pinjam adek punya.Bila sembang makan nak Mekdi .Paling cikai pun Kentaky .Tapi gua tak terpegaruh.Sebab gua sayang remous gua time tu.

Kalau pandang Si arif dengan Naser lain pula fenomenaya. Season habis.Pakai semua nk lusuh .Seluar semua nak cikang.Kalau kasut ada koyak-koyak ada modal nk eksyen dekat makwe.Orang tanya idola sapa ? Tak malu sebut Kurt Kobain. Padahal tanya nabi ke 6 jenuh buka buku agama.Ini ketegori Grunge lah katakan.Gua tak minat juga sebab makwe nampak sangat sektor ekonomi peribadi terlalu kontang.

Fizi ,Ali ,Acap dan 2 3 orang lagi gua dah tak berapa ingat nama nama. Ini nampak macam wawasan sikit.Pakaian mahal-mahal.Pakaian mesti nak ada Bling-Bling. Jenama nak Yankess.Dapat pakai topi NY tu habis advan la.Lepas tu jalan pakai tangan.Menari gaya pelik.Gua hampir terpegaruh dengan budaya ini.Sebab nampak ada wasasan.Tapi gua tarik diri sebab gua kategori duit tak berapa nak kemas time tu.

Punk memang gua langsung tak berminat.Bila dengar musik mesti nak kena lari setempat.Mesti kena mabuk.Rambut nak champion. Apakah jadah terpacak sana sini.Tambahan lagi zaman itu di anggap jenayah seriyus. Terpampang hari-hari masuk surat khabar memenuhi koleksi enakmen jenayah sebagai kutu-kutu kota.

Bila time nak outing .Pergh semua satu corak.satu warna.satu kali jalan.Muka tebal .Ada yang pasrah dengan ketentuan.Akur dengan situasi.Iya la budak asrama walau apa budaya dan gejala sekali pun .Tak ada baju batik macam mana nk outing..Haish..

13 ulasan:

  1. haha..aku lain bro, ak mnat grunge/punk tp aku lyn lgu j, pakaian aku x la folow si gila ni..

    BalasPadam
  2. heheh. tersenyum dlm hati.

    BalasPadam
  3. gua pun terasa bro dgn artikel ni. sbb dulu gua pun tinggal asrama 5 thun, tiap kali outing kena pakai baju batik satu corak satu warna. haha

    BalasPadam
  4. rock ar lu bai. haha
    up traffic sini baaanyaaak sikit.

    BalasPadam
  5. haha. setuju. baju batik memang mesti mau time outing. haha

    BalasPadam
  6. layan sume music, classic mcm ozzy, gun n roses, iron maiden, acdc.. haha peace

    BalasPadam
  7. well done! syabas inspector sahab! =.=

    BalasPadam
  8. gua hampir sama lu beb,tapi gua cepat2 pegang tangan letak atas pusat...mata gua minta awek ushar jer...mana tau sangkut.kalau sangkut gua hanyut beb.music gua cuma layan james blunt beb..lain2 gua layan maher zain.ahakz...perasan.

    sebenarnya saja nk ucap mekasih lawat room gua.

    BalasPadam
  9. hehe.. rindu plk zmn skola ye.. hehe

    BalasPadam
  10. hahhaha...masing-masing ad kenangan kan...ecehhhh wahh seluar yankeess!

    LESBIAN HEBAT GAY MACHO

    BalasPadam
  11. time skolah dlu..break dance popular..terikut member dok buat tarian patah tu. =p

    BalasPadam
  12. hanya mampu tersenyum... (dalam atie, cam ni ghupenye jadi bdk asrama.... o_0 seksa jgak... )

    BalasPadam