Today :

04 Disember 2010

Catatan Dari Seberang

"Mau pegi mana seh ?"

Gua perhati perilaku seorang mamat indon megacukan soalan kepada rakanya di dalam tandas R&R hentian Tapah.Sambil megeluarkan sikat dari kocek belakangya merapikan rambut-rambut yang kusut masai.

Gua tak banyak buang masa di hentian itu.Demi detik bermakna yang bakal di hadapi sebentar lagi.Hantar beberapa kilo dari hentian menuju Bandar Ipoh yang bandarnya bebas dari kutu-kutu indon dan bangsa Asia jawa kesat.

"Ku mencintaimu ..Lebih dari ..~" bib ! jari telunjuk menekan butang SKIP tanda protes lagu seberang.Iramanya makin menjadi-jadi siulan radio Malaysia sejak akhir-akhir ini.Populasi Rakyat Sokerno memonopoli beberapa daerah di sekitar Kolompo apa yang gua lihat.

Dua tiga siaran gua skip.Masih sama aspek degungan suara mirip seberang.Gua jadi bengang dan berang.Nasib baiklah ada cakera padat Rock Otai entah milik siapa .Sejuk terus hati yang tadi membara bagai gila.

Tidak lama kemudian,kelihatan neon-neon lampu dan kerlipan cahaya lampu dari bibir jalan.Menandakan gua sudah memasuki kawasan jajahan Majlis Bandaraya Ipoh.Kalau pekena char kueh teaw dekat Dataran "care" juga bisik hati gua.

Gua memusing gelanggang Dataran mencari parking.Sering kali gua ditipu oleh Kancil dan Viva dari pandangan jarak jauh.Ini semua tidak dapat menghalang gua dari pekena char kueh teaw.Akhirnya,nasib tidak meyebelahi kereta di belakang gua apabila gua terlihat parking cun di celah-celah Jep milik Kerajaan.

Berjalan menuju destinasi dengan kocek berisi hanya tangan.Gua kirimkan pesanan ringkas kepada rakan tauladan.Memberi isyarat kedatangan gua untuk memulakan perjumpaan persatuan bekas-bekas produk Kampung Manjoi.

vepp...vep...! terkemut-kemut bibir gua memangil kakak kedai selepas gua berjaya melabuhkan punggung di kerusi besi berkarat dan lusuh.

" Ya Mas mau order apa ? "

Dalam hati.Gua tertanya-tanya gua dekat indon ke malaysia ?

12 ulasan:

  1. memang banyak indon yang berniaga..kalau tak percaya di padang polo yang jual dengan van pun sudah ada indon yang jual..

    BalasPadam
  2. kt terengganu indo hny duk kwsan pndlaman je, kje buruh kt ladang2..aku jarang jumpa

    BalasPadam
  3. hahahhah.... org endon x sdar diri... dok m'sia nak carik duit mencekik... pastu ade hati nak ganyang mlasia.. pira... stesen radio skang mmg cm tue,,, lagu luar lbih di agungkan.. tp, try dgr Xfm... best sbb x de indon.. band indie wok!! whoot2!!

    BalasPadam
  4. dalam kedaan +ve - dorang g bina bangunan2 yang ade kat malaysia ni..

    dalam kedaan -ve - dorg bwk lari duit kite ke negara dorg..

    pape pehal pn. sokong muzik kite, indie, makyong, gazal, inang, boria, irama asli.. dengar la classic FM.. truly muzik. haha

    BalasPadam
  5. haha...lu kt m'sia lagi..jgn wisau ye..kah3

    BalasPadam
  6. gua mula meci y amat bila indo pny pmain bola xhrmat lgu ngara kte.shit

    BalasPadam
  7. Aku kat New York ni. Tengah dinner ngan Chuck Bass. haha.

    i've got a present for my dear lucky follower! David Guetta.. He's Cool!

    BalasPadam