Today :

28 Disember 2010

Pegalaman Cinta Pandang Persegigi

Farid memerhatikan lenggung punggung Cikgu Rohaya dari belakang yang sedang menulis di papan hitam dengan penuh khusyuk dan tawadduk.Syafiq,Imran, dan Safwan pula bergiat keras bermain binggo.Murid-murid yang lain ada yang tidur.Dan ada pula yang tak sabar menanti loceng rehat.

Begitulah situasi kelas Cempaka bila subjek Matematik di ajar.Gua sangat suka matematik dulu.Maklum lah hanya tambah tolak secara runcit-runcit.Gua rasa tidak terlalu rumit bagi kanak-kanak .Tapi macam ada yang tidak kena hari tu.Runsing bukan main lagi.Kecik-kecik gua dah pandai runsing.haish.

Sekejap gua duduk meyandar,sekejap gua tongkatkan kepala.Gua tetap tak selesa.Gua tarik nafas panjang dan megeluh .Farid yang perasan dengan ketegangan gua mula mengelengkan kepala.

"kau kenapa ? " terjah Farid.

Gua hanya duduk diam sopan-sopan.buat-buat bodoh.

"kau sakit ke ?" gasak Farid lagi.

Gua diam.sambil memandang sinis wajah Farid.Bergerutu dahi Farid kerana niat murninya di pandang serong oleh gua.

Kebetulan Cikgu Rohaya terpandang perbualan gua dan Farid.Lantas memanggil Farid ke hadapan menjawab soalan.Sempat lagi Farid megeluarkan sikat dari kocek belakangnya megemas-gemas rambut ketatnya memastikan kawalan kualiti yang terakhir.

Tanpa perancangan jawapan di minda Farid melangkah gagah kehadapan.Kagum umat kelas 3 Cempaka time tu.Dengan konfiden Farid menjawab dengan mengunakan sempua cina.Selesai menjawab.Cikgu rohaya membuat semakan terakhir.

"Salah". jawab cikgu Rohaya tenang.

Muka Farid yang tadinya sangat cool bertukar kepada kepada cuka seperti peserta realiti TV yang tersingkir pada minggu ini.Sudah pasti tiada siapa akan afundi masuk pelajar gemuk seperti dia lagi.

Pandangan mata Cikgu Rohaya beralih pada gua.Gua mula cemas berbau panik.Kerunsingan tadi masih belum hilang di tambah dengan masalah matematik.

"cilakak Farid"raung hati gua.

Nama gua di seru kehadapan oleh Cikgu Rohaya bagi meyelesaikan soalan di hadapan.Dalam kegamatan kelas yang sedang mentertawakan Farid.Dia , Nurul Huda hanya diam tersipu di sudut kelas.Dia memerhatikan gua.Tiba-tiba gua jadi semangat.Semangat apakah ini?

Gua yang sedang runsing tadi.Tiba-tiba gua jadi steady.Gua senyum stail tak kaver gigi dah.Gua jawab sambil tak pandang soalan.Selesai menjawab berdiri sebelah Farid.Gua tau jawapan gua salah tapi gua tetap senyum nampak gigi.

"Apsal senyum? kan salah juga ". bingkas Farid.

"Tu dia tengok aku " balas gua.

"siapa ?" tanya farid sambil memerhati makwe-makwe di kelas.

"Nurul Huda" jawab gua bangga sambil mendada bagai serama.

"gila kau diakan takde gigi dua batang kat depan" jawab Farid hairan.

"Cinta itu buta farid" balas gua berbunga-bunga.

*****

Cinta pandang pertama memang senyum nampak gigikah ?Kalau kes tak ada gigi macam mana kira?


15 ulasan:

  1. kalo takda gigi ,
    nmpak gusi pun jadi laaa .

    BalasPadam
  2. hahaha..mase tu kecik2..mmg takde gigi..bile dah besar..comey r..hohoho...tak caye .ko g usha si huda skunk..pasti..ko nak jadikan dia isteri keempat ko..hak3!!..

    stylo entri..suke2..hohoho

    BalasPadam
  3. mcm biasa. entri lu punya bahasa2 melayu puitis la bro. haha..

    pasal matematik. time sek rendah bleh mkn la. skrg dah masuk u ambik course math boleh bikin pusing kepala:D

    betul tu, kawan gua yg gemuk time sek rendah. skrg mantap mcm model:D

    BalasPadam
  4. cinta itu buta. yeah~~

    tapi aku runsing, kau tak turut sama menggunakan sikat untuk mengawal kualiti rambut? depan gadis pujaan tu. haha

    BalasPadam
  5. panjangnye cerite lu kali ni.............................................................................

    BalasPadam
  6. kau ada apa ke ngan cg rohaya, selalu sebut nama dia

    BalasPadam
  7. Elina - itu dah jadi cinta persegusi.
    Anisa - cinta memang busukan.
    Mukmin- lepas darjah tiga aku pindah sekolah.Kalau aku jumpa Nurul Huda mesti mintak kapel. kah kah kah
    JRY - math lebih rumit dari cinta. kah kah.
    Fikri - dulu gua sikat tengah.Nerd.
    Athie - dah sehat skit.larat la type pjg2 skit.

    TQ semua ada lg org sudi baca entire Gua. T_T

    BalasPadam
  8. mak aih senyum xder gigi? camne eh, enna nak bayangkan pun tak boleh, neway sllunya kalau org tu buruk macam jalan rasa tapi kalau dah jatuh cinta, tetap hensem bhai! haha

    BalasPadam
  9. Azhan - Ini kehidupan.bukan cerpen. haiz. :)
    Enna - biasa la.Cinta megatasi segalanya.

    BalasPadam
  10. errr kehidupan??? tp cam cerpen rekaan ekk...

    salam kenal dik
    nak ajak ke blog undi bby akak
    slm nk mtk tlg vote bby kite http://www.mayaqarmyla.net/2010/12/jom-vote-adik-dhuwa-haziq.html
    tq

    BalasPadam
  11. hehe..menarik! serius suka!

    btw dulu msa kecik2 2 gigi depan i tade jgk. =..=

    cakap keluar angin. hampeh. HAHA

    BalasPadam
  12. cinta memandang pada gigi?kui3...

    BalasPadam