Today :

31 Disember 2010

Jumaat Dari Sudut Hati Budak Asrama

Jawe merapatkan muka di depan cermin sambil menarik rapat kulit pipinya kebelakang bagi memastikan giginya betul-betul tersembul di hadapan cermin.Diperiksa setiap persegi inci longkang giginya.Mana tahu jika ada sisa-sisa daging yang terlekat akan menjatuhkan sahamnya.

Setiap kali jummat memang kami di jamukan masakan daging kicap oleh dewan makan asrama.Kalau miss makan hari jumaat kira rugi besar.Rugi macam kalah judi.

"dah siap ke ?" terjah gua melulu ke arah jawe yang rakus membuat pemeriksaan gigi sendiri di loker peribadi.

"Sudah".terang Jawe ringkas .

"Dah lambat ni.Jom,bas dah tunggu.jangan lupa bawa sehinggit tau." kata gua sambil memberi amaran.

Joe masih terbaring di atas katil sejak tadi memandang syiling yang berlubang di penuhi parut-parut contengan pelajar-pelajar terdahulu seperti " Karim was here " dan " Cikgu Ramli gay ".Itu baru sikit,paling seni dalam tandas.Gua tak boleh lupa.Tulisan dia berbunyi macam ni.

"Siapa conteng dekat sini dia bodoh".

Gua yang tadi stenbai lama di pintu dorm.Di datangi jawe untuk turun bagi mendapatkan perkhidmatan bas sekolah yang membawa rombongan asrama ke Masjid berhampiran sekolah.

Tiba di masjid budak-budak meluru-luru berlari mendapatkan saf hadapan.Saf hadapan kedai tofu fa.Dia punya sedap lain macam.Sampai gua pun konfius dulu gua pergi masjid nak semayang jummat atau pekena tofu fa depan masjid.Tapi janji gua pegi juga walaupun niat samar-samar.

Gua dengan jawe macam brotherhood sikit .Kami dah kautim kalau minggu ini dia belanja.Minggu depan keluar duit poket gua pula.Tapi selalu bila sampai turn dia.Mesti minggu balik kampung.Macam cilakak.Makan tofu fa sulam dengan pisang masjid.Memang stail gila.

Selesai imam memberi salam.Bas pertama di pandu Uncle Siva sudah bertolak balik ke sekolah.

Macam ini punya skill pun ada.Gua dan Jawe selalu dapat naik bas trip ke 3 dan 4.Tapi tak ada apa yang di kejar.Melainkan minggu balik kampung.Nescaya gua berapa di bas Uncle Siva.

Semasa perjalan balik dari masjid ke asrama gua sempat megeluarkan kepala dari tingkap bas.Memberi ucapan dan saranan kepada budak-budak sekolah rendah yang melintasi jalan di hadapan sekolah gua.

"Belajar rajin-rajin nanti boleh masuk teknik." sambil di sudahi dengan senyuman suci.( Bukan gua starting buat benda ini.Sumpah.)

Setiba di dorm,kelihatan kelibat Joe masih baring di atas tilam kini dalam posisi membaca komik penyiasatan remaja.

"Weh,apsal kau tak pergi semayang ?" soal gua buat ramah.

"Tiada paksaan dalam islam".pinta Joe tenang.

Nasib kulit dia hitam macam Kugendren india dorm sebelah.Kira gua seatle macam tu je la.Walaupun gua tak berapa suka orang ponteng Jumaat.Tapi dia makan lembu kat dewan makan tadi.

Dia murtad kah ?

11 ulasan:

  1. hehe.lawak.
    pesan bebudak sekolah rendah belajar rerajin
    kuar kepala dari tingkap bas
    hehe

    nyway u dr teknik mane dulu?

    happy new year yaaa

    BalasPadam
  2. ada lagi orang baca blog aku.Syukur.

    Nisa - teknik Manjung.
    Farah - kau memang.

    BalasPadam
  3. pelik2 btul pengalaman kau msa muda2 dulu. hoho!

    BalasPadam
  4. abun........aku teharu la ko wat kisah kite dulu2.........hahaahahha.........lawak doh terigt blk..........hahaha.........tp cam ade yg xkene ckit la story ko nih...........

    BalasPadam
  5. Shada - Setiap hari pun pegalamankn.
    Zzzzz - Jgn aku nk gelak.Aku kaber nama kau kot.
    miera - haha..biasa. :)

    BalasPadam
  6. hahaha...aku juga adalah silent reader blog ko abun...
    byk kenangan waktu asrama aku da tak brapa igt...samar samar sje...blog ko buat aku mengimbau kembali zaman sekolah teknik seri manjung yang sekarang ni kembali kepada sekolah vokasional...

    BalasPadam
  7. ko patut bg ceramah kat joe tu...hehehe

    BalasPadam
  8. mirul - oh, trafic blog up tiap2 hari.kau punya kerja. kah kah.

    BezBuddy - gua nasihat makwe makwe reti ler.

    BalasPadam